Släppt: 19 oktober 2010
Disc 1: Bob Dylan (sång & gitarr)
Disc 2: Bob Dylan (sång & gitarr), förutom låtarna 15-16 och 20-22 (sång & piano)
01 Man On The Street (Fragment)
02 Hard Times In New York Town
03 Poor Boy Blues
04 Ballad For A Friend
05 Rambling, Gambling Willie
06 Talkin' Bear Mountain Picnic Massacre Blues
07 Standing On The Highway
08 Man On The Street
09 Blowin' In The Wind
10 Long Ago, Far Away
11 A Hard Rain's A-Gonna Fall
12 Tomorrow Is A Long Time
13 The Death Of Emmett Till
14 Let Me Die In My Footsteps
15 Ballad Of Hollis Brown
16 Quit Your Low Down Ways
17 Baby, I'm In The Mood For You
18 Bound To Lose, Bound To Win
19 All Over You
20 I'd Hate To Be You On That Dreadful Day
21 Long Time Gone
22 Talkin' John Birch Paranoid Blues
23 Masters Of War
24 Oxford Town
25 Farewell
Disc 2
01 Don't Think Twice, It's All Right
02 Walkin' Down The Line
03 I Shall Be Free
04 Bob Dylan's Blues
05 Bob Dylan's Dream
06 Boots Of Spanish Leather
07 Girl From The Country
08 Seven Curses
09 Hero Blues
10 Watcha Gonna Do
11 Gypsy Lou
12 Ain't Gonna Grieve
13 John Brown
14 Only A Hobo
15 When The Ship Comes In
16 The Times They Are A-Changin'
17 Paths Of Victory
18 Guess I'm Doing Fine
19 Baby, Let Me Follow You Down
20 Mama, You Been On My Mind
21 Mr. Tambourine Man
22 I'll Keep It With Mine
Den här delen i Bootleg Series behandlar de låtar Dylan spelade in som demos till sitt förlag. Tanken med demoinspelningarna var aldrig att de skulle ges ut, utan göras tillgängliga för andra artister att göra covers på.
John Hammond, som producerade Dylans debutalbum, såg till att Dylan tecknade avtal med Leeds Music i början av '62, och i februari spelades de första låtarna in på deras kontor. Under våren '62 hade Albert Grossman fått upp ögonen för Dylan och i juli såg han till att köpa loss låtarna från Leeds och fixade ett (bättre) avtal med M. Witmark & Sons istället.
Samlingen innehåller 47 låtar, varav 15 som dittills inte givits ut officiellt på något Dylanalbum (nedan märkt med *).
Leeds Music Demos
New York City, New York
Februari 1962
01 Man On The Street (Fragment)
02 Hard Times In New York Town
03 Poor Boy Blues *
04 Ballad For A Friend *
05 Rambling, Gambling Willie
06 Talkin' Bear Mountain Picnic Massacre Blues
07 Standing On The Highway *
08 Man On The Street
Witmark Studio
New York City, New York
Juli 1962
09 Blowin' In The Wind (tidigare utgiven på 2CD+DVD-versionen av Together Through Life, 2009)
Witmark Studio
New York City, New York
November 1962
10 Long Ago, Far Away *
Witmark Studio
New York City, New York
December 1962
11 A Hard Rain's A-Gonna Fall
12 Tomorrow Is A Long Time
13 The Death Of Emmett Till *
14 Let Me Die In My Footsteps
15 Ballad Of Hollis Brown
16 Quit Your Low Down Ways
17 Baby, I'm In The Mood For You
Witmark Studio
New York City, New York
Vinter 1963
18 Bound To Lose, Bound To Win *
19 All Over You *
20 I'd Hate To Be You On That Dreadful Day *
21 Long Time Gone *
22 Talkin' John Birch Paranoid Blues
Witmark Studio
New York City, New York
Mars 1963
23 Masters Of War
24 Oxford Town
25 Farewell *
01 Don't Think Twice, It's All Right (tidigare utgiven på The Bootleg Series Vol. 7, 2005)
02 Walkin' Down The Line (tidigare utgiven på The Bootleg Series Vol. 1-3, 1991)
Witmark Studio
New York City, New York
April 1963
03 I Shall Be Free
04 Bob Dylan's Blues
05 Bob Dylan's Dream
06 Boots Of Spanish Leather
Witmark Studio
New York City, New York
Maj 1963
07 Girl From The Country
08 Seven Curses
09 Hero Blues *
Witmark Studio
New York City, New York
Augusti 1963
10 Watcha Gonna Do *
11 Gypsy Lou *
12 Ain't Gonna Grieve *
13 John Brown
14 Only A Hobo
15 When The Ship Comes In (tidigare utgiven på The Bootleg Series Vol. 1-3, 1991)
Witmark Studio
New York City, New York
Oktober 1963
16 The Times They Are A-Changin' (tidigare utgiven på The Bootleg Series Vol. 1-3, 1991)
Witmark Studio
New York City, New York
December 1963
17 Paths Of Victory
Witmark Studio
New York City, New York
Januari 1964
18 Guess I'm Doing Fine *
19 Baby, Let Me Follow You Down
Okänd Studio
New York City, New York
Juni 1964
20 Mama, You Been On My Mind
21 Mr. Tambourine Man
22 I'll Keep It With Mine
Det här är nog den utgåvan i Bootleg Series som, av fansen, fått svalast mottagande, och det beror förmodligen på att alla låtar redan fanns tillgängliga på olika bootlegs och hade cirkulerat bland fansen ganska många år. T.ex. på den här som jag skaffade för 15-20 år sedan:
För egen del tycker jag ändå att utgåvan är värd att ägna lite lyssning.
Några ord om några av låtarna:
Ballad For A Friend är kanske Dylans första tillbakablick på Minnesota. Ett ämne Dylan skulle återkomma till i flera låtar; som "Girl from the North Country", "North Country Blues" och "Never Say Goodbye".
Versionen av Tomorrow Is A Long Time är den enda studioversionen av låten från den här tiden. (Han gjorde ett nytt, halvlyckat, försök under inspelningen av "New Morning" i juni 1970). Synd att Dylan inte gjorde ett nåt försök att spela in låten i Columbias studio under hösten 1962; låten hade knappast gjort bort sig på The Freewheelin' Bob Dylan.
The Death Of Emmett Till är en av Dylans tidigaste protestlåtar, men lite unik för att den inte beskriver en samtida händelse. Den handlar istället om mordet, och efterdyningarna, på Emmett Till 1955. Låten spelades även in för, men kom aldrig med på, The Freewheelin' Bob Dylan.
All Over You är en liten bortglömd pärla. Dylan gjorde tyvärr inga försök att spela in låten på skiva, men han gjorde den live några gånger våren 1963, bl.a. under den fina konserten i Town Hall 12 april. Det är en medryckande låt med en rolig text och briljanta rim. Hade aldrig hört någon rimma "drunk" med "thunk" tidigare :-)
Well, after my cigarette's been smoked up After all my liquor's been drunk After my dreams are dreamed out After all my thoughts have been thunk
Jag gillar Farewell väldigt mycket, även om den helt korrekt inte platsade på "The Times They Are a-Changin'". Det är en av Dylans många "avskedslåtar" med en vacker melodi, lånad från folkvisan "The Leaving of Liverpool".
Hero Blues är en sarkastisk låt om ett förhållande där flickvännen vill att han ska bete sig som en hjälte så hon får nåt att skryta om. Den spelades in på 1962-års sista studiosession för The Freewheelin' Bob Dylan, men ratades. Efter att ha framförts live några gånger under första halvan av 1963 spelades den även in för "The Times They Are a-Changin'" i augusti 1963, men kom inte med den här gången heller. Låten förpassades till byrålådan, men själva låtidén levde kvar och under våren 1964 hade Dylan skrivit om låten till den betydligt bättre It Ain't Me Babe. Under turnén 1974 fick Hero Blues komma fram i rampljuset igen, den fick då fungera som konsertöppnare under de första två konserterna. För övrigt framfördes It Ain't Me Babe under samma konserter.
Versionen av When The Ship Comes In är, i mina öron, överlägsen den version som kom med på "The Times They Are a-Changin'". Han sjunger bättre och rytmen, med pianokompet, blir snudd på marschlikt, vilket på nåt sätt passar låtens text.
Guess I'm Doing Fine skulle kunna vara "den felande länken" mellan "The Times They Are a-Changin'" och "Another Side of Bob Dylan". Det är iallafall den enda låt Dylan skrev(?) och spelade tiden emellan de två skivorna. Från att ha varit oerhört produktiv under de första 10 månaderna 1963 (han skrev ca 30 låtar) blev det helt tyst efter att han skrivit och spelat in avslutningsspåret Restless Farewell 31 oktober 1963. Guess I'm Doing Fine är det enda livstecknet. Det är en introvert låt, som behandlar sångarens egna funderingar om sig själv. Långt ifrån de stora frågorna Dylan tidigare gjort sig känd för. Jag gillar låten, den är så olik allt annat han gjorde vid den här tiden. Den är förstås inget mästerverk, men låten pekar ut riktningen på vart han är på väg som låtskrivare.
Trouble oh trouble I've trouble on my mind Trouble oh trouble Trouble on my mind But the trouble in the world, Lord Is much more bigger than mine Hey hey so I guess I'm doin' fine.
Låten kanske skrevs i samma veva som Restless Farewell, den har iallafall ett visst släktskap.
De tre sista låtarna i den här samlingen kom inte med på "Another Side of Bob Dylan", kanske därför det gjordes demotagningar på dem. Det är intressant med pianoversionerna av Mama, You Been On My Mind och Mr. Tambourine Man. Mr. Tambourine Man funkar bäst tycker jag. I'll Keep It With Mine är mindre bra, den lyckades Dylan bra mycket bättre med ett halvår senare då han gjorde de bästa versionen av låten (finns på samlingen "Biograph").
Topp tre (av de 15 outgivna): All Over You, Farewell och Guess I'm Doing Fine.
Här är en trailer för samlingen
Nobody Sings Dylan Like Dylan,
men här är några covers:
Paul Revere & The Raiders - All Over You
Marcus Mumford - Farewell
Hamilton Camp - Guess I'm Doin' Fine
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar